Aktualności
Zimowe szaleństwo na drodze
- 3 stycznia 2019
- Posted by: Mariusz
- Category: Bez kategorii

Mokre i oblodzone powierzchnie są najczęstszą przyczyną kolizji w porze zimowej. Warto zatem przypomnieć sobie kilka zasad, aby uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze.
Ważne w trakcie prowadzenia pojazdu jest zwrócenie uwagi na otoczenie drogi – obecność np. zbiorników wodnych, wzniesień, wiaduktów, wyjazdów z lasu i tunelu. W takich okolicach bardzo często pojawia się gołoledź, a także istnieje zwiększone ryzyko występowania oblodzenia. Szczególnym niebezpieczeństwem dla kierowców jest „czarny lód”, czyli cienka i niewidoczna warstwa przezroczystego lodu. W takich warunkach nie wolno gwałtownie hamować, ani skręcać kierownicą. Należy wówczas płynnie i delikatnie zwolnić pedał gazu.
Kierowcy mają do czynienia z dwoma rodzajami poślizgu – nadsterownością – tylne koła tracą przyczepność, a także z podsterownością – kiedy przednie koła tracą przyczepność w trakcie skrętu. W trakcie skręcania w lewo, gdy tył samochodu będzie zmierzał w prawo to należy dokonać skrętu kierownicą w prawo, w kierunku przeciwnym do zamierzonego skrętu, czyli założyć tzw. ,,kontrę”. Czynność tę należy wykonać możliwie szybko. Tak, jak wykonanie pierwszej kontry jest stosunkowo proste, tak każde kolejne i w dodatku spóźnione – zwiększa ryzyko utraty panowania nad pojazdem. Wykonanie kontry skieruje samochód na właściwy tor jazdy. W przypadku poślizgu kół przednich (podsterowność) należy zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zmniejszenie prędkości doprowadzi do redukcji kąta skrętu i korekty toru jazdy. Konstrukcja ogumienia w pojeździe jest tak wykonana, aby najlepszą przyczepność oraz sterowność zachować na wyprostowanych kołach.
Pamiętajmy ! Im mniej skręcone koła – tym większą kontrolę mamy nad pojazdem.
Ważnym aspektem w czasie zimy jest zachowanie bezpiecznego odstępu. W normalnych warunkach drogowych czas reakcji kierującego powinien wynosić minimum dwie sekundy. Podczas opadów deszczu, śniegu albo mrozów, właściwa to minimum trzy sekundy.
Pamiętajmy ! Każda sekunda jest na wagę złota – ponieważ 50 km / h to około 14 m / s.
Najważniejszym elementem podczas jazdy zimą jest spokój i opanowanie. Po oblodzeniu należy jechać powoli na możliwie bezpiecznym do wykonania manewrów biegu, unikać gwałtownego dodawania gazu oraz wykonywać manewr hamowania z wyczuciem i w sposób łagodny. Uważać należy też na powstałe koleiny.
Poniżej załączamy fotografie, które zrobiliśmy na jazdach z rana – jako przestroga dla wszystkich !

